
Services marketing
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Informacje podstawowe
- Kierunek studiów
- Zarządzanie
- Specjalność
- -
- Jednostka organizacyjna
- UEP
- Poziom kształcenia
- studia pierwszego stopnia (licencjackie)
- Forma studiów
- stacjonarne
- Profil kształcenia
- ogólnoakademicki
- Cykl dydaktyczny
- 2019/2020
- Kod przedmiotu
- UEPZarS.120D(B).12895.19
- Język wykładowy
- Angielski
- Obligatoryjność
- Do wyboru
- Blok zajęciowy
- Blok D(B)
Okres
Semestr 6
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
3
|
Cele uczenia się dla przedmiotu
C1 | Przedstawienie istoty i znaczenia marketingu organizacji usługowych |
C2 | Przedstawienie branżowych odrębności i uwarunkowań rozwoju działalności usługowych w Polsce oraz zagranicą |
C3 | Osiągnięcie przez studenta zdolności analitycznego myślenia o sobie i o własnych doświadczeniach z perspektywy usługobiorcy |
Wymagania wstępne
General knowledge of markets and management methods
Efekty uczenia się dla przedmiotu
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Ma podstawową wiedzę w zakresie nauki o zarządzaniu organizacją usługową, wyprowadzoną z relacyjnego marketing usług | K1_W01 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W2 | Ma wiedzę na temat funkcjonowania rynku usług w Polsce i zagranicą | K1_W01, K1_W06 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W3 | Wie na czym polega marketingowa interpretacja jakości usługi | K1_W02, K1_W07 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W4 | Ma wiedzę o ewolucji koncepcji marketingu usług | K1_W04 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Umiejętności | |||
U1 | Potrafi identyfikować zjawiska społeczno-ekonomiczne i kojarzyć je z różnymi praktykami usługowymi | K1_U02 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U2 | Potrafi określić i zaadoptować główne cechy marketingu jako koncepcji zarządzania organizacją usługową | K1_U05 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami |
U3 | Potrafi wykorzystać wypracowane przez relacyjny marketing usług metody aktywizowania usługobiorcy w celu projektowania usługowego produktu (service design) i doskonalenia cyklu obsługi nabywcy | K1_U08 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami |
U4 | Rozróżnia odrębności branżowe działalności usługowych | K1_U02 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Potrafi samodzielnie uzupełniać posiadaną wiedzę w zakresie marketingu organizacji usługowych | K1_K01 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K2 | Wykazuje zdolność do współpracy w zespołach | K1_U16, K1_U18 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K3 | Przygotowując się do objęcia stanowiska menedżera organizacji usługowej dorasta do roli lidera potrafiącego zarządzać zarówno personelem, jak i relacjami z usługobiorcami | K1_U16, K1_K03 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K4 | Dostrzega znaczenie czynników społecznych i w wyjaśnianiu istoty marketingu usług | K1_K04 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Treści programowe
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Rola marketingu w gospodarce usługowej | C1, C2 | W1, U1, U4, K1, K4 |
2. | Definicja usług oraz ich cechy | C1 | W1, U1 |
3. | Podstawy teoretyczne relacyjnego marketingu usług | C1 | W1, W4, U2, K1 |
4. | Strategie marketingowe przedsiębiorstw usługowych | C1 | W1, W2, U2 |
5. | Pojęcie i istota jakości usług | C1, C3 | W3, U2 |
6. | Charakterystyka cyklu obsługi usługobiorcy | C1, C3 | W1, W3, U3 |
7. | Kompetencje menedżera oraz personelu organizacji usługowych | C1, C2 | W1, U2, K3 |
8. | Marketingowy podział personelu i jego menedżerskie konsekwencje. Kierowanie personelem kontaktowym | C1, C2 | W1, U2, K2, K3 |
9. | Udział klienta w projektowaniu usług | C1, C2, C3 | W1, U3 |
10. | Zarządzanie popytem i podażą w usługach | C1 | W1, W2 |
11. | Wielokulturowe aspekty marketingu usług | C2 | W1, U2, K1 |
12. | Charakterystyka zarządzania relacjami klient- klient | C1, C3 | W1, U2, U3 |
Literatura
Obowiązkowa- 1. Zeithaml, V.A. and M.J Bitner, "Services Marketing," New York: McGraw Hill, 6th edition, 2012
- 2. Lovelock Ch, Wirtz J., Services Marketing: People, Technology, Strategy, 7th Edition, 2011
- 3. P. Muddie, A. Pirrie, Services Marketing Management, 2011 Taylor & Francis
- 4. K.Rogoziński, Nowy marketing usług, Poznań, 2000
- 1. C Grönroos, Service management and marketing: customer management in service competition, 2007, John Wiley & Sons
- 2. Harris, K. and Baron, S., (2004), “Consumer-to-Consumer Conversations in Service Settings”, Journal of Service Research, 6 (3): 287-303
- 3. Nicholls, R., (2005), Interactions between Service Customers, The Poznan University of Economics Publishing House.
- 4. Rust, R.T. and R.L. Oliver (1994) (eds.), "Service Quality: New Directions in Theory and Practice,"
Informacje rozszerzone
Metody nauczania:
Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Udział w dyskusji (aktywność) |
Rozliczenie punktów ECTS
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 30 | |
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium | 15 | |
Przeprowadzenie badań literaturowych | 30 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
75
|
ECTS
3.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut