pl en
pl
Services marketing
Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Zarządzanie
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
studia pierwszego stopnia (licencjackie)
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPZarS.120D(B).12895.19
Język wykładowy
Angielski
Obligatoryjność
Do wyboru
Blok zajęciowy
Blok D(B)
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Marek Gnusowski
Okres
Semestr 6
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 30
Liczba punktów ECTS
3

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Przedstawienie istoty i znaczenia marketingu organizacji usługowych
C2 Przedstawienie branżowych odrębności i uwarunkowań rozwoju działalności usługowych w Polsce oraz zagranicą
C3 Osiągnięcie przez studenta zdolności analitycznego myślenia o sobie i o własnych doświadczeniach z perspektywy usługobiorcy

Wymagania wstępne

General knowledge of markets and management methods

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Ma podstawową wiedzę w zakresie nauki o zarządzaniu organizacją usługową, wyprowadzoną z relacyjnego marketing usług K1_W01 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W2 Ma wiedzę na temat funkcjonowania rynku usług w Polsce i zagranicą K1_W01, K1_W06 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W3 Wie na czym polega marketingowa interpretacja jakości usługi K1_W02, K1_W07 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W4 Ma wiedzę o ewolucji koncepcji marketingu usług K1_W04 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Umiejętności
U1 Potrafi identyfikować zjawiska społeczno-ekonomiczne i kojarzyć je z różnymi praktykami usługowymi K1_U02 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U2 Potrafi określić i zaadoptować główne cechy marketingu jako koncepcji zarządzania organizacją usługową K1_U05 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami
U3 Potrafi wykorzystać wypracowane przez relacyjny marketing usług metody aktywizowania usługobiorcy w celu projektowania usługowego produktu (service design) i doskonalenia cyklu obsługi nabywcy K1_U08 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami
U4 Rozróżnia odrębności branżowe działalności usługowych K1_U02 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Kompetencji społecznych
K1 Potrafi samodzielnie uzupełniać posiadaną wiedzę w zakresie marketingu organizacji usługowych K1_K01 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K2 Wykazuje zdolność do współpracy w zespołach K1_U16, K1_U18 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K3 Przygotowując się do objęcia stanowiska menedżera organizacji usługowej dorasta do roli lidera potrafiącego zarządzać zarówno personelem, jak i relacjami z usługobiorcami K1_U16, K1_K03 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K4 Dostrzega znaczenie czynników społecznych i w wyjaśnianiu istoty marketingu usług K1_K04 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Rola marketingu w gospodarce usługowej C1, C2 W1, U1, U4, K1, K4
2. Definicja usług oraz ich cechy C1 W1, U1
3. Podstawy teoretyczne relacyjnego marketingu usług C1 W1, W4, U2, K1
4. Strategie marketingowe przedsiębiorstw usługowych C1 W1, W2, U2
5. Pojęcie i istota jakości usług C1, C3 W3, U2
6. Charakterystyka cyklu obsługi usługobiorcy C1, C3 W1, W3, U3
7. Kompetencje menedżera oraz personelu organizacji usługowych C1, C2 W1, U2, K3
8. Marketingowy podział personelu i jego menedżerskie konsekwencje. Kierowanie personelem kontaktowym C1, C2 W1, U2, K2, K3
9. Udział klienta w projektowaniu usług C1, C2, C3 W1, U3
10. Zarządzanie popytem i podażą w usługach C1 W1, W2
11. Wielokulturowe aspekty marketingu usług C2 W1, U2, K1
12. Charakterystyka zarządzania relacjami klient- klient C1, C3 W1, U2, U3

Literatura

Obowiązkowa
  1. 1. Zeithaml, V.A. and M.J Bitner, "Services Marketing," New York: McGraw Hill, 6th edition, 2012
  2. 2. Lovelock Ch, Wirtz J., Services Marketing: People, Technology, Strategy, 7th Edition, 2011
  3. 3. P. Muddie, A. Pirrie, Services Marketing Management, 2011 Taylor & Francis
  4. 4. K.Rogoziński, Nowy marketing usług, Poznań, 2000
Zalecana
  1. 1. C Grönroos, Service management and marketing: customer management in service competition, 2007, John Wiley & Sons
  2. 2. Harris, K. and Baron, S., (2004), “Consumer-to-Consumer Conversations in Service Settings”, Journal of Service Research, 6 (3): 287-303
  3. 3. Nicholls, R., (2005), Interactions between Service Customers, The Poznan University of Economics Publishing House.
  4. 4. Rust, R.T. and R.L. Oliver (1994) (eds.), "Service Quality: New Directions in Theory and Practice,"

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Udział w dyskusji (aktywność)

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 30
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium 15
Przeprowadzenie badań literaturowych 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
75
ECTS
3.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
30
ECTS
1.0

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut